Usługi prywatne - Rejestracja

58 72 72 450


Rumia ul. Derdowskiego 24

- Rejestracja POZ Lekarz Rodzinny  i  Pediatra

58 72 72 401

- Medycyna pracy

533-318-467

 

Rumia ul. Derdowskiego 23

Rejestracja Specjalistyczna


Chirurgia ogólna i dziecięca

58 72 72 402

Poradnia ortopedyczna

58 72 72 402

 


Poradnia zdrowia     psychicznego

58 72 72 402

Poradnia Stomatologiczna

58 72 72 916

 

58 72 72 915

 

58 72 72 959

Poradnia Chirurgii stomatologicznej

 

58 72 72 910

 

Poradnia protetyki stomatologicznej

58 72 72 910

 

Poradnia Rehabilitacyjna 

58 72 72 955

Diagnostyka Obrazowa

58 72 72 940

Sekretariat

58 72 72 932

 


 

 

Rumia, ul. Miłosza 3

Alergologia, pulmunologia

58 72 72 440

dermatologia, okulistyka

58 72 72 440

reumatologia, neurologia, urologia

58 72 72 440

kardiologia

58 72 72 440

Poradnia poł.-gin

58 72 72 412

Kolonoskopia - badania przesiewowe

Kolonoskopia i gastroskopia - prywatne i NFZ

58 72 72 404

58 72 72 445

Tomograf komputerowy i Rezonans Magnetyczny

58 72 72 405

Szpital Chirurgii Jednego Dnia

58 72 72 444

ZOL- Zakład Opiekuńczo-Leczniczy

58 72 72 448

 

 

Rumia ul. Derdowskiego 24

Nocna i Świąteczna Opieka Zdrowotna

Rejestracja na szczepienie p/COVID-19

58 72 72 950

58 72 72 499



Wejherowo, ul. 10 Lutego 13

 POZ Lekarz Rodzinny

58 78 24 433

Poradnia Stomatologiczna

58 73 96 554

 

 



Bolszewo, ul. Leśna 35

Gabinet Stomatologiczny

501 165 171



Rumia, ul. Kościelna 6

Gabinet Stomatologiczny 

514 784 097



Rumia, ul. Stoczniowców 6

Gabinet Stomatologiczny

796 780 538



Rumia, ul. Górnicza 19

Gabinet Stomatologiczny

539 530 964

 

Rumia, ul. Świętojańska

Gabinet Stomatologiczny

515 394 446

 

 

Ośrodki Środowiskowej Pomocy Psychologicznej

i Psychoterapeuycznej dla dzieci:

 

ul. Derdowskiego 23, 84-230 Rumia

tel. 58 727 24 02                                         


ul. 10 Lutego 13, 84-200 Wejherowo

 tel. 600 053 419                                    


ul. Wioślarska 12, 81-001 Gdynia

 tel. 600 053 419                                    


ul. gen. Józefa Wybickiego 48, 84-842 Sopot

tel. 600 053 419                                     


ul. Płk. Dąbka 17/6, 80-180 Gdańsk

(Ujeścisko- Łostowice)

tel. 600 053 419                                         

 

 

 

 

 

Standardy Ochrony Małoletnich

 

Polityka Ochrony Dzieci w placówce medycznej

(wersja dla dzieci)

Polityka ochrony dzieci jest dokumentem, który został stworzony po to, by zapewnić, Wam, dzieciom-pacjentom godność i szacunek oraz by chronić Was przed krzywdzeniem.

Szczególnie zależy nam żebyście we wszystkich jednostkach Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej nr 1, Katarzyna Szalewska czuli się bezpiecznie i komfortowo.

Pojęcia i definicje:

Żeby łatwiej było zrozumieć niektóre pojęcia, przybliżamy tutaj ich definicje:

Dziecko - każdy, kto nie ukończył 18 lat

Krzywdzenie - zrobienie czegoś chcący lub niechcący przez osobę dorosłą lub inne dziecko, które negatywnie, czyli źle wpływa na Twój rozwój.

Interwencja - inaczej działanie, tutaj oznacza reakcję na objawy krzywdzenia i podjęcie kroków celem zabezpieczenia Dziecka.

Politykę ochrony dzieci podzieliliśmy na siedem części:

I Rozpoznawanie krzywdzenia dziecka

  1. Wszyscy pracownicy Przychodni muszą reagować, gdy Tobie lub innemu dziecku dzieje się krzywda.

  2. Istnieją różne formy krzywdzenia:

  • Przemoc fizyczna jest wtedy, gdy na przykłada ktoś Cię popycha, uderza, szczypie, kopie lub rzuca w Ciebie przedmiotami.

  • Przemoc psychiczna to na przykład obrażanie, ośmieszanie, wyzywanie, wyśmiewanie.

  • Wykorzystanie seksualne to na przykład zmuszanie do oglądania nagich osób, robienie zdjęć lub nagrywanie dzieci bez ubrań, zmuszanie do dotykania miejsc intymnych innych osób.

  • Zaniedbywanie to na przykład niezapewnienie jedzenia, odpowiedniego ubrania lub środków do mycia, to także pozostawianie dzieci na dworze bez opieki dorosłych, nie wysyłanie dziecka do szkoły lub niechodzenie do lekarza.

  1. Jeśli doświadczasz jakiejkolwiek z wyżej wymienionych form krzywdzenia ze strony osób dorosłych lub innych dzieci powiedz o tym pielęgniarce lub lekarzowi lub innej osobie z personelu. Wówczas stosownie do zgłoszonej sytuacji zostanie uruchomiona odpowiednia procedura.

II Podjęcie działań

  1. Jeśli coś Cię niepokoi, nie czujesz się bezpiecznie i nam o tym mówisz, podejmujemy wtedy działanie, czyli interwencję. Taka interwencja jest podejmowana także wtedy, gdy sami zauważymy, że coś nie jest dla Ciebie bezpieczne. Chcemy żebyś zawsze czuł się  komfortowo i miał szansę się rozwijać.

  2. Czasami możemy wezwać Policję, żeby wspierała nas w działaniu, czasami wypełniamy specjalny dokument i przekazujemy dalej, czasami możemy napisać pismo do Sądu Rodzinnego, by ten wydał odpowiednie zalecenia. Wszystko po to żebyś czuł się bezpieczny.

  3. W Niepublicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej Nr 1, Katarzyna Szalewska działa Koordynator ds. Przeciwdziałania Przemocy, czyli osoba, która dba o przestrzeganie np. tej polityki, udziela informacji innym i zbiera wszystkie dane o podejmowanych działaniach na rzecz bezpieczeństwa dzieci.

III Wybór pracowników i szkolenie pracowników

  1. W podmiocie medycznym pracują różni specjaliści - np. lekarze, lekarze stomatolodzy, asystentki stomatologiczne, pielęgniarki, fizjoterapeuci, pedagodzy, psycholodzy, psychoterapeuci, terapeuci środowiskowi, logopedzi. Chcemy żebyś wiedział, że każdy z nich musiał przedstawić odpowiednie dokumenty, żeby móc tu pracować. Te dokumenty potwierdzają, że pracownicy wcześniej nie stosowali przemocy.

  2. Żeby wyrównać wiedzę pracowników i nauczyć ich jak powinni się  zachowywać w różnych sytuacjach prowadzimy szkolenia. Podczas szkoleń omawiamy, co może niepokoić w kontaktach z osobami dorosłymi lub Twoimi rówieśnikami, co należy wtedy zrobić, komu to zgłosić.

IV Kodeks bezpiecznych relacji

  1. Dla Twojego komfortu spisaliśmy kilka zasad, które zobowiązaliśmy się przestrzegać jako pracownicy podmiotu medycznego.

  2. Napisaliśmy tam, w jaki sposób Cię traktować z szacunkiem i zapewniać Ci bezpieczeństwo. Napisaliśmy też czego nie wolno robić - np. krzyczeć, obrażać, popychać. Te zasady nazywają się kodeksem bezpiecznych relacji.

  3. Kodeks jest wywieszony w Przychodni/Oddziale/Gabinecie i dostępny na naszej stronie internetowej. Zawsze możesz go przeczytać, jeśli zauważyłbyś/zauważyłabyś, ze ktoś łamie zapisy kodeksu powiedz nam o tym.

V Bezpieczne korzystanie z Internetu i urządzeń elektronicznych

  1. Masz prawo korzystać z własnych urządzeń typu telefon, smartphone, tablet, laptop na terenie przychodni. Pamiętaj, żeby nie robić tego w sposób, który może przeszkadzać innym, np. słuchając zbyt głośno filmu lub muzyki. Po zabiegach operacyjnych lub urazach nie powinieneś korzystać z ekranów, ponieważ nie wpływają one korzystnie na zdrowie.

  2. Jeśli będziesz podczas pobytu tutaj oglądał niebezpieczne strony na swoim telefonie, pracownicy Przychodni będą chcieli porozmawiać o tym z Twoimi rodzicami lub opiekunami.

  3. Nikt nie może Cię nagrywać bez Twojej zgody, Ty także nie nagrywaj, bez czyjejś zgody. Czasami może się zdarzyć, że ktoś chce zrobić Ci zdjęcie lub nagrać - zawsze w takiej sytuacji możesz się nie zgodzić.

VI Ocenianie Polityki Ochrony Dzieci

  1. Co najmniej raz na 24 m-ce wyznaczony pracowni przegląda wszystkie dokumenty, w tym tę Politykę i Kodeks Bezpiecznych Relacji. Jeśli zauważymy potrzebę zmian, musimy ją wprowadzić.

 

VII Ogłoszenie i udostępnianie Polityki

  1. Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.

  2. Ogłoszenie następuje w taki sposób żeby zagwarantować, że każdy pracownik NZOZ Nr 1 miał szansę przeczytać i wracać do tego dokumentu zawsze, gdy będzie taka potrzeba. Dodatkowo Polityka jest udostępniona na stronie internetowej www.przychodnia-rumia.pl

  3. Standardy ochrony udostępnione są również w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci.Te standardy są dostępne w formie plakatu we wszystkich jednostkach NZOZ Nr 1 i także na stronie internetowej podmiotu.

Pełna wersja procedury:

  1. Polityka Ochrony Dzieci
  2. Polityka Ochrony Dzieci - wersja dzieci
  3. Procedura Interwencji personelu w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
  4. Kodeks przyjaznych relacji (Pacjent) Dziecko - Personel Medyczny
  5. Kodeks przyjaznych relacji (Pacjent) Dziecko - Personel Medyczny - wersja dla dzieci
  6. Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu NZOZ Nr 1

 

 

TELEPORADY LEKARSKIE

 

Załącznik nr 1

Informacja o warunkach udzielania Teleporad przez Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej  Nr 1 w Rumi z uwzględnieniem prawa pacjenta do zgłoszenia w trakcie Teleporady woli osobistego kontaktu z właściwym personelem Przychodni.

 

1.  Teleporada  jest narzędziem, które dzięki udzielaniu świadczenia opieki zdrowotnej na odległość, zwiększa bezpieczeństwo pacjenta oraz personelu ograniczając bezpośredni kontakt do sytuacji uzasadnionych klinicznie. Teleporada nie jest jedyną formą udzielania świadczeń zdrowotnych przez NZOZ Nr 1 w Rumi.

2. Rejestracja telefoniczna w celu skorzystania z Teleporady jest możliwa od poniedziałku do  piątku           w  godzinach: 07:00 - 18:00. Pacjent dokonuje rezerwacji terminu Teleporady w  Rejestracji NZOZ Nr 1       pod numerem telefonu 58 72 72 401.

3. Pracownik Rejestracji dokonuje identyfikacji Pacjenta poprzez podanie przez niego imienia, nazwiska, PESEL oraz numeru telefonu. Teleporady udzielane są przez NZOZ NR 1 od  poniedziałku do piątku w godzinach 08.00 -18:00

4.  Teleporady w NZOZ Nr 1 udzielane są przy użyciu bezpośredniego (lekarz - pacjent) systemu łączności telefonicznej.

5. Lekarz oddzwania do Pacjenta na wskazany podczas rejestracji przez niego numer telefonu.

6. W przypadku braku kontaktu z pacjentem, Świadczeniodawca podejmuje trzykrotną próbę kontaktu z Pacjentem, w odstępnie co najmniej 5 minut. W przypadku, gdy niezbędne ze względu na stan zdrowia pacjenta świadczenie zdrowotne nie jest możliwe do zrealizowania w formie Teleporady, lekarz poinformuje pacjenta o możliwości skorzystania ze świadczenia opieki zdrowotnej w  bezpośrednim kontakcie, ustalając z pacjentem termin wizyty w Przychodni.

7. Podczas Teleporady lekarz może zgodnie ze wskazaniami wiedzy medycznej: udzielić porady medycznej, zlecić badania dodatkowe: laboratoryjne lub obrazowe, zinterpretować wynik badania, udzielić informacji o zaordynowanych lekach, wystawić-receptę, e-skierowanie, e-zlecenie na   wyroby medyczne lub e-zwolnenie (Załącznik nr 2)

8. W ramach Teleporady Pacjent może wysłać do NZOZ nr 1 w formie elektronicznej kopię dokumentacji medycznej lub wyników badań na dedykowany adres e-mail. Przesłane dokumenty są  zaczytywane do indywidualnej dokumentacji medycznej Pacjenta, następnie trwale usuwane z  konta pocztowego, na który zostały przesłane.

9. Pacjent, bez względu na fakt rezerwacji terminu Teleporady, w przypadku gwałtownego pogorszenia się stanu zdrowia lub samopoczucia, zobowiązany jest niezwłocznie udać się  do   najbliższej placówki medycznej lub skontaktować się z numerem alarmowym 112, w celu wezwania pogotowia ratunkowego.

10.   Wizyty osobiste pacjentów:

 Pacjent ma prawo do wizyty bezpośredniej w gabinecie lekarza POZ:

-        W każdym przypadku, kiedy on lub jego ustawowy opiekun nie wyraża na teleporadę

-         Cierpi na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy.

-        Istnieje podejrzenie choroby nowotworowej

-        Dziecko nie ma jeszcze 6 lat.

-        Wizyta jest pierwszą poradą  u lekarza, pielęgniarki lub położnej POZ po wskazaniu  ich w  deklaracji wyboru.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Usługi medyczne

Niżej przedstawiamy usługi medyczne świadczone na terenie naszego NZOZ-u nr 1 zarówno w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia jak również odpłatnie w zakresie :

  • Podstawowej Opieki Zdrowotnej
  • Poradni specjalistycznych
  • Rehabilitacji
  • Medycyny pracy
  • Diagnostyki
  • Gabinetu zabiegowego

 

Dokument ubezpieczenia

Szanowny Pacjencie,

zgodnie z wytycznymi NFZ jesteście Państwo zobligowani do przedstawiania aktualnego dokumentu ubezpieczenia przy każdorazowej rejestracji do lekarza rodzinnego POZ jak również lekarza specjalisty.

Zapamiętaj,

że dokument ubezpieczenia jest podstawą wszelkich bezpłatnych świadczeń zdrowotnych. W przeciwnym wypadku Pacjent ponosi koszty leczenia.

(Art. 240 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych).

Poniżej przedstawiamy Państwu obowiązujące dokumenty ubezpieczenia.

Dokument ubezpieczenia stanowi:

1. Dla osoby zatrudnionej na podstawie umowy o pracę:

  • druk ZUS RMUA wydawany przez pracodawcę  LUB
  • aktualne zaświadczenie z zakładu pracy LUB
  • legitymacja ubezpieczeniowa wraz z aktualnym wpisem i pieczątką

2. Dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą:

  • aktualny dowód wpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne
  • w przypadku włączenia do ubezpieczenia członka rodziny zaświadczenie z ZUS o objęciu ubezpieczeniem członka rodziny

3. Dla osoby ubezpieczonej w KRUS:

  • legitymacja KRUS lub
  • dowód wpłaty ostatniej składki na ubezpieczenie społeczne

4. Dla emerytów i rencistów:

  • legitymacja emeryta lub rencisty lub aktualny odcinek emerytury lub renty

5. Dla osoby bezrobotnej:

  • aktualne zaświadczenie z Urzędu Pracy

6. Dla osoby ubezpieczonej dobrowolnie:

  • umowa zawarta w NFZ wraz z aktualnym dowodem opłaty składki

7. Osoba ubezpieczona jako członek rodziny (np. uczeń, student, niepracujący małżonek):

  • dla członków rodziny: ZCZA, ZCNA (włączenie do ubezpieczenia członków rodziny) wraz z aktualnym drukiem RMUA osoby ubezpieczające

*w przypadku osób, które ukończyły 18 rok życia: jeżeli nie są ubezpieczeni przez rodziców: legitymacja studencka wraz z zaświadczeniem z uczelni o objęciu przez uczelnie ubezpieczeniem zdrowotnym.

8. Dla osoby z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego korzystającej z opieki zdrowotnej podczas pobytu w Polsce na podstawie przepisów o koordynacji

  • formularze z serii E lub
  • Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) lub
  • Certyfikat

Ważność dokumentu ubezpieczenia

Ważność dokumentu ubezpieczenia obejmuje miesiąc, w którym zostało wystawione potwierdzenie ubezpieczenia oraz kolejny miesiąc - jako objęty 30-dniowym uprawnieniem do świadczeń w przypadku utraty ubezpieczenia zdrowotnego.

Wyjątkami od tej zasady są:

  • legitymacja emeryta - ważna bezterminowo,
  • zaświadczenie z urzędu pracy o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego - do końca terminu ważności,
  • decyzja wójta (burmistrza, prezydenta) gminy - ważna 90 dni od dnia określonego w decyzji.

 

 

Prawa Pacjenta

 

Prawa pacjenta są zbiorem praw, zawartych między innymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.


Przestrzeganie praw pacjenta jest ustawowym obowiązkiem wszystkich uczestniczących w udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Od organów władzy publicznej począwszy, poprzez osoby wykonujące zawód medyczny, do wszystkich innych, którzy z racji wykonywanego zawodu mają kontakt z pacjentem.


Prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych

  • Pacjentma prawo do świadczeń zdrowotnychudzielanych z należytą starannością, odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej.
  • Pacjentma prawo do korzystania z rzetelnej, opartej na kryteriach medycznych listy oczekujących
  • W sytuacji ograniczonej możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń zdrowotnych, pacjent na prawo do przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych, procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń
  • Pacjent ma prawo żądać drugiej opinii.

W razie wątpliwości pacjent ma prawo żądać, by lekarz zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium lekarskie, a pielęgniarka (położna) zasięgnęła opinii innej pielęgniarki (położnej). Żądanie oraz ewentualną odmowę odnotowuje się w dokumentacji medycznej.

Pacjent ma prawo do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na  zagrożenie zdrowia lub życia!

 


Prawo wyboru

Każdy pacjent korzystający ze świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych ma prawo wyboru: 

  • w ramachpodstawowej opieki zdrowotnej- lekarza, pielęgniarki i położnej;
  • w ramachambulatoryjnej opieki specjalistycznej-poradni specjalistycznej udzielającej świadczeń we właściwym zakresie , które mają umowę z NFZ.Wybór placówki medycznej realizującej świadczenia wramach kontraktu z NFZ jest dowolny;

 

Pacjent ma prawo wyboru świadczeniodawcy udzielającego ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych (czyli poradni specjalistycznej), jednakże to prawo wyboru nie jest równoznaczne z prawem wyboru lekarza udzielającego świadczeń w danej poradni. W przypadku gdy dana poradnia zatrudnia kilku lekarzy danej specjalności pacjent leczący się w ramach ubezpieczenia zdrowotnego nie ma prawa wyboru konkretnego lekarza prowadzącego leczenie. W sytuacji, gdy dana poradnia specjalistyczna zatrudnia kilku specjalistów z danej dziedziny i wszyscy oni przyjmują na bieżąco, nie ma jakichkolwiek przeszkód, aby pacjent mógł wskazać lekarza, u   którego chciałby się leczyć. Brak ustawowego prawa nie oznacza braku możliwości. Przychylenie się do woli pacjenta w zakresie wyboru konkretnego lekarza zależne jest w tym wypadku od woli świadczeniodawcy.

  • w ramachleczenia stomatologicznego- poradni specjalistycznej realizującej świadczenia z zakresu leczenia stomatologicznego, posiadającej umowę z NFZ;
  • w ramachleczenia szpitalnego- dowolnego szpitala, posiadającego umowę z NFZ, na terenie całej Polski.

 


Prawo do informacji 

  • Pacjentma prawo do informacji o swoich prawach, dlatego każda placówka udzielająca świadczeń opieki zdrowotnej jest zobowiązana umieścić stosowną informację na temat praw pacjenta.
  • Pacjentma prawo do informacji o rodzaju i zakresie świadczeń udzielanych u danego świadczeniodawcyoraz oosobach udzielających tych świadczeń.
  • Pacjentma prawo do informacjizrozumiałej i przystępnej dla niego. Ma prawo prosić o wyjaśnienia tak długo, aż przekazana informacja będzie przez niego w pełni zrozumiała.
  • Pacjentma prawo do informacji o swoim stanie zdrowia,rozpoznaniu, metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu. Ma także prawo zdecydować, komu i jakie informacje o tym mogą być przekazywane.
  • Pacjentma prawo do rezygnacji z otrzymywania informacji. Powinien jednak dokładnie wskazać, z których informacji rezygnuje, np. o swojej sytuacji zdrowotnej.

Pacjent do ukończenia 16. roku życia ma prawo do uzyskania od lekarza informacji w formie i  w      zakresie niezbędnym do prawidłowego udzielenia świadczenia!

W przypadku utraty świadomości przez pacjenta obowiązują wcześniejsze ustalenia poczynione z  pacjentem.

 


Prawo do wyrażenia zgody

  • Pacjent, także małoletni, który ukończył 16 lat,ma prawo do wyrażenia świadomej zgody na udzielenie świadczenia zdrowotnego. Prawo do wyrażenia zgody ma przedstawiciel ustawowy, a w przypadku jego braku - opiekun faktyczny,jeżeli pacjent:
    • nie ukończył 18 lat,
    • jest całkowicie ubezwłasnowolniony,
    • niezdolny do świadomego wyrażenia zgody.
  • Pacjentma prawo odmówić lub zażądać zaprzestania udzielania świadczenia. Prawo do wyrażenia sprzeciwu co do udzielenia świadczenia zdrowotnego, pomimo zgody przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego ma pacjent:
    • który ukończył 16 lat,
    • ubezwłasnowolniony,
    • chory psychicznie lub upośledzony umysłowo, lecz dysponujący dostatecznym rozeznaniem. W takim przypadku wymagane jest zezwolenie sądu opiekuńczego.

W przypadku zabiegu operacyjnego albo zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko dla pacjenta, zgodę wyraża się w formie pisemnej!

Zgoda lub odmowa powinna zostać poprzedzona przedstawieniem pacjentowi wyczerpującej informacji na temat planowanego, bądź już udzielanego świadczenia.

 

 


Prawo pacjenta do tajemnicy informacji z nim związanych

  • Pacjent ma prawo do poufności- zachowania w tajemnicy wszelkich informacji z nim związanych, awszczególności ojego stanie zdrowia, rozpoznaniu i rokowaniu, badaniach i ich wynikach. Bez zgody pacjenta (lub zgody osoby sprawującej opiekę prawną nad pacjentem) nie wolno informować nikogo o jego stanie zdrowia. Pacjent ma prawo wskazać, komu informacje objęte tajemnicą będą przekazywane. Prawo to obowiązuje także po śmierci pacjenta.

 


Prawo do poszanowania intymności i godności pacjenta

  • Pacjentma prawo do poszanowania intymności i godności- osoba udzielająca świadczeń ma obowiązek postępować wsposób zapewniający poszanowanie tego prawa.
  • Pacjentma prawo do godnego umierania.
  • Pacjentma prawo do obecności bliskiej osoby przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych.Ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjenta lub w przypadku prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia epidemicznego osoba udzielająca świadczeń zdrowotnych może odmówić obecności osoby bliskiej pacjentowi. Odmowa musi zostać odnotowana w dokumentacji medycznej.

Obecność innych osób przy udzielaniu świadczenia, np. studentów medycyny, wymaga zgody pacjenta. Jeżeli pacjent jest małoletni, całkowicie ubezwłasnowolniony lub niezdolny do świadomego wyrażenia zgody, wymagana jest zgoda jego opiekuna oraz lekarza udzielającego świadczenia zdrowotnego.

 


Prawo pacjenta do dokumentacji medycznej

  • Pacjentma prawo do dostępu do dokumentacji medycznejdotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych.

 


Prawo pacjenta do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie

  • Pacjent przebywający w zakładzie opieki zdrowotnej przeznaczonym dla osób wymagających całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych (np. w szpitalu)ma prawo do przechowywania rzeczy wartościowych wdepozycie. Koszty przechowywania ponosi zakład opieki zdrowotnej, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.

Prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza

  • Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy mogą wnieść sprzeciw wobec opinii albo orzeczenia lekarza, jeżeli mają one wpływ na prawa lub obowiązki pacjenta. Sprzeciw wnosi się do Komisji Lekarskiej działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta, za pośrednictwem Rzecznika Praw Pacjenta, w terminie 30 dni od dnia wydania opinii albo orzeczenia przez lekarza orzekającego ostanie zdrowia pacjenta.

 


Prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego

  • Pacjent przebywający w zakładzie opieki zdrowotnej, przeznaczonym dla osób wymagających całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych (np. w szpitalu),ma prawo do kontaktuosobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami, ale też ma prawo do odmowy takiego kontaktu.
  • Pacjentma prawo do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej, która nie polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych (np. opieka sprawowana nad pacjentką w warunkach ciąży, porodu i połogu). Jeżeli zakład opieki zdrowotnej ponosi koszty realizacji powyższych praw, może obciążyć nimi pacjenta. Wysokość opłaty rekompensującej wspomniane koszty ustala kierownik zakładu, a informację o jej wysokości oraz sposobie jej ustalenia udostępnia się w lokalu zakładu opieki zdrowotnej.

Prawo do opieki duszpasterskiej

  • Pacjent ma prawo do opieki duszpasterskiej.
  • W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia lub zagrożenia życia pacjenta zakład opieki zdrowotnej, w którym pacjent przebywa, jest obowiązany umożliwić pacjentowi kontakt z duchownym jego wyznania.

Przestrzeganie i poszanowanie praw pacjenta jest jednym z podstawowych obowiązków świadczeniodawcy.

Kierownik zakładu opieki zdrowotnej lub upoważniony przez niego lekarz może ograniczyć korzystanie z praw pacjenta w przypadku wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów, a w przypadku niektórych praw także ze względu na możliwości organizacyjne zakładu.

 


Skargi pacjentów

Jeżeli pacjent lub osoba go reprezentująca uzna, że prawa pacjenta zostały naruszone, może:

  • zwrócić się z interwencją do bezpośredniego przełożonego osoby udzielającej świadczenia, a następnie do kierownictwa placówki;
  • złożyć skargę doRzecznika Praw Pacjenta;;
  • zwrócić się do Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej, który działa przyOkręgowej i Naczelnej Izbie Lekarskiej, a także przyOkręgowej i Naczelnej Izbie Pielęgniarek i Położnych- jeżeli naruszenie prawa dotyczyło czynności medycznej;
  • skierować sprawę do sądu - jeżeli w wyniku działania lub zaniechania zakładu opieki zdrowotnej naruszono dobro osobiste pacjenta lub wyrządzono mu szkodę materialną;
  • złożyć skargę do świadczeniodawcy;
  • złożyćskargę do NFZ. Skarga pisemna, która nie zawiera imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu osoby, która ją wniosła, nie zostanie rozpatrzona.

Skargi mogą być składane ustnie lub pisemnie. Pacjent ma prawo żądać pisemnego potwierdzenia przyjęcia skargi. Nie rozpatruje się jako skarg pism dotyczących spraw, które zostały rozstrzygnięte prawomocnym wyrokiem sądu lub ostateczną decyzją administracyjną.

 


Odstąpienie od leczenia

W szczególnie uzasadnionych wypadkach lekarz może nie podjąć lub odstąpić od leczenia pacjenta. Zwłoka w udzieleniu pomocy nie może jednak spowodować niebezpieczeństwa utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia pacjenta. Jeżeli jednak lekarz podejmie taką decyzję, ma obowiązek:

  • uprzedzić o tym fakcie pacjenta (jego przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego) z odpowiednim wyprzedzeniem;
  • wskazać pacjentowi lekarza lub zakład opieki zdrowotnej, w którym pacjent ma realne możliwości uzyskania świadczenia;
  • uzasadnić i odnotować ten fakt w dokumentacji medycznej.

Więcej informacji na stronie Rzecznika Praw Pacjenta.

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta

ul. Młynarska 46

01-171 Warszawa

 

Telefoniczna Informacja Pacjenta (także Rzecznika Praw Pacjenta)

800 190 590

(bezpłatny numer z tel. stacjonarnych i komórkowych)

czynna pn. - pt. w godz. 8.00 - 18.00